Evolutionary Transitions in Humans - From Nature to Culture


Project leader


Funding source

The Knut and Alice Wallenberg Foundation


Project Details

Start date: 01/01/2016
End date: 31/12/2020
Funding: 22000000 SEK


Description

Svensk sammanfattning

Varför blev människan så annorlunda än andra djur? Vad är det unikt mänskliga? Det är några av de frågor som en tvärvetenskaplig forskargrupp från Stockholms universitet fått anslag på 22 miljoner kronor för att försöka besvara.

Någon gång i människans tidiga historia hände någonting som gjorde att vi började skapa vår kultur. Förändringen gjorde att information inte längre bara fördes över via gener, utan också gick den sociala vägen.

– Vad var det som hände som gjorde att vi fick kapacitet att skapa, upprätthålla och föra vidare kultur? Hela mänskligheten förändrades och det är ett mysterium hur det kunde ske, säger Magnus Enquist, professor i etologi och forskare vid Centrum för evolutionär kulturforskning vid Stockholms universitet.

Under ledning av Magnus Enquist ska en tvärvetenskaplig forskargrupp i projektet ”Evolutionary Transitions in Humans - From Nature to Culture” försöka hitta det unika som gjort oss till människor. Forskarna kommer från bakgrunder såsom matematik, biologi, arkeologi, antropologi, psykologi och artificiell intelligens. Kunskap om genetiskt baserade förmågor att hantera information ska länkas samman med kunskap om kulturell evolution, för att ta reda på vad som krävs för att en organism ska bli en kulturell varelse. Forskarna vill också veta mer om hur kulturen har utvecklats efter att den fick förutsättningen att bli till. En aspekt av projektet är att ta reda på mer om hur gamla dessa egenskaper är.

– Om man kunde ta hit ett barn som föddes för tvåhundratusen år sedan och låta det gå i skolan, skulle det barnet då kunna lära sig läsa och skriva? Jag tror att det skulle kunna vara så. Kanske kan vi genom projektet förändra vår syn på arv, miljö och evolution av kultur, säger Magnus Enquist.

English summary

In human prehistory a number of abilities and phenomena emerged that made us different from other species and to an important extent define what it means to be human. Central to these transformations are learning mechanisms that formed new ways of creating, storing, transmitting and controlling information allowing humans to have culture on a grand scale and to form complex societies. This project explores these evolutionary transitions in humans based on operational understanding of learning mechanisms and related cognitive abilities.

The project focuses on three questions:

1) What learning mechanisms made us originally different from other species and why were these mechanisms favoured by biological evolution?

2) How did, in subsequent evolution, biological and cultural evolution further shape learning and social transmission of information?

3) What culture, in terms of complexity and production, will evolve from learning mechanisms with different properties? To answer these questions the project takes a unique multidisciplinary approach, most importantly blending evolutionary thinking with artificial intelligence research, but also using empirical knowledge from learning and developmental psychology, archaeology and human genetics.


Last updated on 2017-23-03 at 09:00